Biológovia často hovoria o ekológii organizmu: najvyšší dub v lese nie je najvyšší len preto, že vyrástol z najodolnejšieho klíčku; najvyšší je aj preto, lebo nijaké iné stromy mu netienili, hlina okolo neho bola hlboká a bohatá na živiny, králiky mu neobhrýzli kôru, keď bol ešte stromčekom a drevorubači ho nesťali pred tým, ako stihol dorásť. Všetci vieme, že úspešní ľudia a úspešné firmy pochádzajú z odolného DNA. No vieme dosť o slnečnom svetle, ktoré ich hrialo, o hline do ktorej zapustili korene? Vieme dosť o králikoch a drevorubačoch, ktorým sa vyhli? Toto nie je príbeh o vysokom strome, toto je príbeh o lese. Príbeh o stabilite, zázemí a disciplíne jednej rodinnej firmy.
Ak chceme pochopiť doteraz úspešný príbeh značky PANAK’S, musíme porozumieť kultúre, ktorej súčasťou je rodina Panákovcov z obce Selec, neďaleko Trenčína. Musíme porozumieť ich blízkemu okoliu. Musíme zvážiť myšlienku, že hodnoty sveta, v ktorom žijeme, a ľudia ktorí nás obklopujú majú nesmierny dopad na to, kým sme.
Prostredie a história dizajnovali danosti a zručnosti ľudí v Trenčíne a jeho okolí. Prvým dôležitým faktom je tradícia zlatníckeho remesla. Cech zlatníkov v Trenčíne vznikol v druhej polovici 16. storočia a svoju činnosť ukončil až všeobecným zrušením cechov v Uhorsku v r. 1872. Druhým faktom bol rozvoj odevného priemyslu v Trenčíne počas prvej Československej republiky (1918- 1938). No a nakoniec do tretice posledný dôležitý fakt, prečo je taká vysoká koncentrácia zlatníkov na Slovensku práve v Trenčíne. V 60. rokoch dvadsiateho storočia sa začína v Trenčíne formovať jedna z jeho významných a medzinárodne známych aktivít – výstavníctvo. Spojením odevného a výstavníckeho priemyslu ožila prirodzene aj zašlá tradícia zlatníctva. Prstene, náhrdelníky, náramky, náušnice, brošne a ďalšie ozdoby svojím dokonalým prevedením boli predurčené dať vyniknúť kráse, pôvabu a vkusu v odievaní moderného človeka. Trenčín sa stal mekkou krásy a módy vo vtedajšej ČSFR. A práve v časoch najväčšej slávy jedného z najznámejších veľtrhov bývalého Československa a jediný módny veľtrh svojho druhu TRENČÍN MESTO MÓDY, sa súčasná spolumajiteľka firmy Panak’s, Anastázia Panáková zamestnala ako mladá začínajúca zlatníčka do podniku Kovotex Trenčín. Bolo to v roku 1970. O 10 rokov neskôr v roku 1980 prechádza pani Panáková do spoločnosti ZLATOKOV – do jedinej spoločnosti vo vtedajšej Slovenskej socialistickej republike, ktorá sa zaoberala výrobou tak širokého spektra šperkov. Po zániku socialistických podnikov a nástupe voľného trhu sa v roku 1991 pani Panáková so svojou dvadsaťjeden ročnou vynikajúcou praxou osamostatnila a rozbehla vlastnú značku PANAK’S.
PANAK’S nie je však len príbeh pani Anastázie Panákovej, ktorá sa rozhodla z ničoho v divokých 90-tych rokoch minulého storočia rozvinúť svoj dar výroby šperkov a podnikať v neistom biznise a vytrvať v ňom. Nie je to ani príbeh jej syna Kamila Panáka, ktorý od začiatku mal ochotu a schopnosť druhej generácie učiť sa ako rodinný klenot rozvíjať.
Sme presvedčení, že len takéto osobné vysvetlenie úspechu nefunguje. Nie je to tak. Vo všeobecnosti sa vie, že úspešní ľudia a firmy neprišli odnikiaľ. V skutočnosti sú všetci úspešní ľudia a úspešné firmy obdarúvaní skrytými výhodami, mimoriadnymi príležitosťami a kultúrnym dedičstvom. To im umožňuje učiť sa, tvrdo pracovať a vysvetľovať si svet spôsobom, akým to iní nedokážu.
Jednou zo skrytých výhod značky Panak’s a neoddeliteľnou súčasťou príbehu značky je aj manžel pani Anastázie, Kamil Panák senior. Ten v období vzniku zlatníckej dielne pracoval vo fabrike na výrobu obrábacích strojov. Svojím dielom zručností a dôvtipu pomohol manželke s výrobou prvých mechanických pomôcok a prístrojov potrebných pre jemnú a presnú prácu pri tavení, lisovaní, ťahaní, vysekávaní, brúsení a spojovaní zlatých drôtov, plieškov a detailov. Jeho zásluhou, mohla pani Anastázia hneď od začiatku ponúkať tú najvyššiu kvalitu šperkov. Neskôr sa v mene budovania rodinnej firmy rozhodol pre odchod z fabriky a stal sa predajcom v prvej kamennej predajni. Jeho otvorený ale distingvovaný prejav dal tak značke Panak’s, nový punc.
Ale nemožno opomenúť ani dcéru pani Anastázie, Renátu, ktorá tiež po skončení strednej školy nastúpila do rodinného biznisu. Vybavená všetkými informáciami od mamy a otca, si najskôr vyskúšala prácu v dielni a neskôr sa stala plnohodnotným a inšpiratívnym členom týmu ako predajca v značkovej predajni. Ako sama hovorí, robí jej radosť robiť radosť iným. Jej syn Tomáš, ktorý dnes reprezentuje už tretiu generáciu rodiny Panákovcov je v prvej fáze zaúčania sa remeslu a obchodu. A zdá sa, že mu rola pokračovateľa rodinnej tradície sedí.
Ďalším očkom rodinnej retiazky je syn Kamil. Vyučený zlatník a zároveň inžinier ekonómie je vzácnou súhrou a kombináciou všetkých zručností, ktoré líder stabilnej zlatníckej spoločnosti potrebuje mať. Udržateľnosť firmy, jej dôvera a stabilita sú hodnotami , ktoré v očiach zákazníkov rozhodujú pri výbere šperku. Kamil Panák mladší, dnes riaditeľ spoločnosti vie o šperkoch, karátoch, zlate, striebre, o ich zaobstarávaní, spracúvaní a predaji všetko a robí len túto prácu. Cit pre výber kolekcií, kreativitu a sledovanie nových trendov a štýlov v šperkárskom priemysle rozvíja a konzultuje s poprednými slovenskými tvorcami krásy – dizajnérmi, výtvarníkmi a trendsetermi.
Samozrejme, rodinná firma, to nie sú len rodinní príslušníci. Je to aj mnoho skvelých a rozvoju značky oddaných kolegov.
Rizikom rodinných firiem je, keď prvá generácia, nechce pochopiť, že doba sa zmenila a musí sa zmeniť aj biznis. Avšak to nie je prípad rodiny Panákovcov. Do svojho vývesného štítu umiestnili svoje meno, ako dôkaz najvyššieho kreditu, ktorý môžu zákazníkom dať. Tu už sa nie je za čo skryť.